2021-12-22 21:44

373.Kontrrewolucja urbanistyczna - reforma ładu przestrzennego

19 grudnia 2021 r. na stronie internetowej Gazety Prawnej pojawił się wywiad ze znanym architektem Czesławem Bieleckim – całość pod prowokacyjnym tytułem „Bielecki: Nie architektura, tylko lepiszcze. Polska potrzebuje kontrrewolucji urbanistycznej”. 

Zaintrygowała mnie szczególnie drug część tego tytułu. Może nawet bardziej zaniepokoiła niż zaintrygowała – jeśli bowiem Polska potrzebuje kontrrewolucji, to znaczy, że odbywa się właśnie rewolucja urbanistyczna. Trwa rewolucja, a ja nic o niej nie wiem! Przegapiłem ten dziejowy moment - ja, założyciel, autor, redaktor naczelny jedynego portalu poświęconemu tematyce, planistyczno-urbanistycznej, o nazwie zawierającej wiele mówiący przedrostek „kontr”.

Oczywiście rozpocząłem natychmiast gorączkowe poszukiwania jakichkolwiek śladów rewolucji urbanistycznej w mediach społecznościowych, w prasie itp. I nic - żadnego, choćby najmniejszego tropu.

Powtórna, wnikliwa lektura wywiadu też mi w tych poszukiwaniach nie pomogła – wręcz przeciwnie, odniosłem wrażenie, że „rewolucja urbanistyczna” prawdopodobnie jednak cały czas się w Polsce dokonuje, ale jego rozpoznanie pozostaje, niestety, poza moim intelektualnym zasięgiem.

Wypada mi jedynie ten fakt mojej intelektualnej ułomności przyjąć pokornie do wiadomości – podobnie jak ostatnie deklaracje ministra odpowiedzialnego za planowanie przestrzenne o konieczności reformy ładu przestrzennego

 

—————

Powrót


Komentarze

Data: 2021-12-23

Dodał: Buczek

Tytuł: kontrrewolucja urbanistyczna

Oprócz przeczytania tego wywiadu z Bieleckim, wysłuchałem parę dni wcześniej - jego wypowiedzi podczas premiery książki "Archikod", w tym odpowiedzi na moje pytanie, w której przyznał, że wprowadzenie owego "archikodu" do polskiej urbanistyki jest możliwe, tylko "trzeba chcieć i potrafić". Rozumiem więc, że ta kontrrewolucja urbanistyczna powinna odbyć się w sferze "mentalnej" i "praktycznej", a nie "legislacyjno - systemowej"...

Odpowiedz

—————

Data: 2021-12-23

Dodał: Kontrurbanista

Tytuł: Re:kontrrewolucja urbanistyczna

Wszystkie publiczne wypowiedzi Pana Bieleckiego, z którymi dotychczas miałem okazję się zapoznać, są niezmiennie pełne egzaltacji – jego cytowana w notce wypowiedź również. Można oczywiście przejść nad tym do porządku dziennego (bo ten typ już tak ma) i skupić się na przesłaniu wyartykułowanym w ten emocjonalny sposób. Pytanie tylko, co to za przesłanie, do kogo skierowane, w jakim celu i dlaczego właśnie teraz zostało upublicznione?
Ze smutkiem konstatuję, że bohater wspomnianego wywiadu robi wrażenie mocno oderwanego od polskiej rzeczywistości i co tym smutniejsze – nie ma z tym żadnego problemu.
Kto wg niego powinien "chcieć i potrafić"?

Odpowiedz

—————

Data: 2021-12-28

Dodał: Buczek

Tytuł: Re:Re:kontrrewolucja urbanistyczna

Tę jego odpowiedź skomentowałem na czacie cytatem z jego innej wypowiedzi: "więcej fizyki, mniej metafizyki!", ale już na to nie odpowiedział...

Odpowiedz

—————

Data: 2022-03-14

Dodał: Kontrurbanista

Tytuł: Re:Re:Re:kontrrewolucja urbanistyczna

Z demiurgami się nie polemizuje - ich się podziwia

Odpowiedz

—————

Wstaw nowy komentarz








 


   PUBLIKACJE PORTALU