2021-12-29 20:47

374.Rekomendacje dla ministerialnych reformatorów na 2022 rok

Szanowni Państwo, sądząc po rezultatach dotychczasowych wysiłków Państwa resortu na rzecz naprawy polskiego systemu planowania przestrzennego jestem głeboko przekonany, że to właściwy moment aby zarekomendować Państwu i Państwa przełożonym zapoznanie się z zawartością niniejszego portalu - portalu, którego jestem założycielem, twórcą i redaktorem.

Skąd taka rekomendacja?

Wierzę i mam nadzieję, że taka lektura pozwoli Państwu na zapoznanie się z rzeczywistymi i niestety, wieloletnimi problemami polskiej planistyki, a wiedza w ten sposób uzyskana zostanie efektywnie spożytkowana w dalszych pracach nad podjętą przez ministerstwo reformą polskiego systemu planowania przestrzennego. 

Moja propozycja wynika z głębokiego zaniepokojenia dotychczasowymi pomysłami ministerstwa na reformę. 

Propozycja powrotu do planów ogólnych, planów szczegółowych z jednoczesnym pozostawieniem WZ-ek jest, moim zdaniem, najgorszym z możliwych pomysłów wyrwania polskiego systemu planowania przestrzennego z wieloletniej, pogłębiającej się z roku na rok, zapaści. 

Jest pomysłem na cofnięcie polskiej planistyki o całe dziesięciolecia i na całe dziesięciolecia. 

Na tym portalu jest opisana cała dotychczasowa historia i "rezultaty" wszystkich dotychczasowych "reformatorskich patentów" kolejnych ekip rządowych od 1994 roku.

To jednocześnie historia kolejnych legislacyjnych porażek.

Mam nadzieję, że jesteśmy zgodni w jednej podstawowej kwestii - Polski nie stać na kolejne "reformatorskie" eksperymenty - eksperymenty, których główną cechą było dotychczas abstrachowanie od rzeczywistych problemów polskiego systemu planowania przestrzennego poprzez rezygnację z rzetelnej,  kompleksowej diagnozy stanu istniejącego i zastępowanie jej "paradiagnozami", służącymi wyłącznie legitymizowaniu kolejnych "patentów reformatorskich" wymyślanych przez kolejnych reformatorów.

A w ostatecznym rozrachunku każdorazowo jedynym skutkiem takiego podejścia do reformy było przedłużanie zapaści polskiego systemu planowania przestrzennego o kolejne lata.

 

—————

Powrót


Dodaj komentarz

Data: 2021-12-30

Dodał: Buczek

Tytuł: pytanie

... a jak w kontekście tych awizowanych "rewolucyjno-reformatorskich" zamierzeń "właściwego (?) ministerstwa" można ocenić - bo przecież (d)ocenić(?) należy! - dwa nowe rozporządzenia dot. zawartości projektu studium uikzp gminy i projektu mpzp oraz zmianę rozporządzenia dot. decyzji o WZ ?

Odpowiedz

—————

Data: 2021-12-30

Dodał: Kontrurbanista

Tytuł: Re:pytanie

Dwa dni temu na facebooku zadałem Panu Ministrowi następujące pytanie:

"Opowiada Pan, że celem strategicznym celem ministerstwa jest przeprowadzenie reformy planistycznej polegającej generalnie na powrocie do planów ogólnych z jednoczesną rezygnacją z dotychczasowych studiów gminnych. Czy zauważył Pan, że w tej chwili wiele polskich, dużych miast prowadzi prace planistyczne nad nowymi studiami gminnymi? Jak Pan skomentuje tę absurdalną sytuację?"

Czekam (niestety dotychczas bezskutecznie) na odpowiedź

Odpowiedz

—————

Data: 2021-12-30

Dodał: Kontrurbanista

Tytuł: Re:Re:pytanie cd

W oczekiwaniu na odpowiedź, niejako przy okazji, pośród wielu bardzo ciekawych wypowiedzi Pana Ministra wypatrzyłem jedną, która wg mnie okazała się na tyle interesująca, że znakomicie zastąpiła mi komentarz, o który poprosiłem. Oto ta wypowiedź:

Na konferencji "Polski Ład dla przedsiębiorców" przedstawiłem korzyści dla rynku mieszkaniowego.
#DomBezFormalności i #MieszkanieBezWkładu to nie tylko wsparcie dla rodzin, ale stabilizacja i gwarantowany wzrost dla przedsiębiorców z branży budowlanej. #PolskiŁad

Przypomniałem sobie, że poprzedni minister zajmujący się reformą planistyczną (Żochowski) na konferencji o identycznym charakterze (też dla przedsiębiorców z branży budowlanej) zapewniał zebranych w identyczny sposób.

Odpowiedz

—————

Data: 2021-12-31

Dodał: kontrurbanista

Tytuł: Re:Re:Re:pytanie cd cd

Streszczając zapewnienia Pana Ministra można je ująć w nastepujący sposób - reforma planistyczna pójdzie w tym kierunku, że "deweloperce" jeszcze się poprawi.
Osobiście nie mam, co do tego, najmniejszych wątpliwości - moja wątpliwość jest innego rodzaju - czy polskiej przestrzeni też się poprawi?

Odpowiedz

—————

Wstaw nowy komentarz








 


   PUBLIKACJE PORTALU